Ключові компетенції

          Для формування життєвих компетентностей учнів практикую традиційні та інноваційні технології організації навчальної діяльності. Перевагу надаю особистісно зорієнтованому навчанню, основи якого висвітлені у дидактичних працях І.С.Якиманської, методичних посібниках Г.П.Гузика, А.Фасолі. Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу, самовираженню, самореалізації особистості.
          Застосовувані технології допомагають створити «суб'єкт - суб'єктні» стосунки, коли учень є суб'єктом пізнання.Ефективним для формування життєвої компетентності є метод проектів, який передбачає вирішення певної проблеми та орієнтується на самостійну дослідницьку діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову. Практикую підготовку міні-проектів, зокрема на уроках, де вивчаються значні за обсягом оглядові теми: «Становлення нової української літератури», «Література 40-60-х років ХХ ст.», а також життєвий і творчий шлях письменників. Типи проектів найрізноманітніші: дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні, практично-організаційні тощо. Обов'язковою умовою завершення роботи над проектом є створення презентації, зокрема комп’ютерної (у програмі Power Point); ефективним є складання опорних схем, таблиць. Тому можна говорити про систему роботи із здібними та обдарованими учнями.
 Ключові компетенції при вивченні української мови та української літератури


Предметні компетентності з української літератури 
1. Власне читацька.
 Знання теорії, здатність ефективно взаємодіяти з художнім твором, розуміти його підтекст, уміння вести діалог з письменником, давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції. 
2. Ціннісно-світоглядна. 
Розуміння світоглядних категорій, що знайшли художнє відображення в літературних творах, уміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до них.
 3. Комунікативно-мовленнєва. 
Розуміння специфіки мови художнього твору, володіння основними видами мовленнєвої діяльності, здатність до написання письмових робіт різного жанру. Розуміння чужих і створення власних висловлювань у повній відповідності до мети й обставин спілкування. Уміння й навички успішної комунікації. Уміння висловлювати власну думку. 
4. Діяльнісна. 
Застосування набутих знань на практиці. Урок української мови в парадигмі компетентнісного підходу: здобутки та перспективи. Здатність конструювати свою діяльність від постановки проблеми до одержання бажаного результату, переносити сформовані вміння на незнайому навчальну ситуацію.
  5. Громадянська. 
Виховання свідомого відповідального громадянина держави, який є соціально активною особистістю з усвідомленою громадянською позицією, почуттями національної свідомості, гідності. 
6. Продуктивна (творчої діяльності). 
Залучення учнів до дослідницької роботи, до участі в конкурсах дитячої творчості й вікторинах. Заохочення учнів до створення власних творів у різних видах мистецтва. Здатність до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання й уміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачаючи новизну. 
7. Народознавча. 
Здатність до самоідентифікації. Піднесення національної та формування соціальної самосвідомості. Виховання поваги до народних символів, звичаїв і традицій. 
8. Загальнокультурна (літературна). 
Сприймання літератури, навколишнього світу, творів мистецтва в цілісності як невід’ємної частини національної культури, розуміння її специфіки як мистецтва слова. Знання особливостей історико-літературного процесу та вміння оцінювати художній твір у широкому літературному й соціокультурному контексті.
 9. Інформаційна. 
Оволодіння вміннями самостійно та продуктивно працювати з різноманітними друкованими й електронними джерелами інформації, науковою, науково-популярною, бібліографічною літературою та довідниками; складати конспект. Відвідування музеїв, бібліотек. 
10. Інтеркультурна. 
Готовність, здатність до комунікативної та кооперативної діяльності. Оволодіння комплексом відповідних умінь (слухати, переконувати, дискутувати, аргументувати власну думку тощо). 11. Навчально-пізнавальна (інтелектуальна). 
Уміння учнів працювати з різноманітною інформацією в умовах пошуку, дослідження. Застосовувати здобуті знання. 
12. Емоційна. 
Здатність емоційно реагувати на кожний літературний факт, явище, пов’язані з вивченням художньої літератури. Уміння набувати чуттєвий досвід. 
13. Рефлексивна. 
Здатність здійснювати самоконтроль і самооцінку власної діяльності, знаходити й усувати причини труднощів. 
 14. Особистісна. 
Уміння виявляти творчу самостійність, організовувати свою діяльність, володіти правилами етики, співробітництва. 

Предметні компетентності з української мови 
1. Мовленнєва (комунікативна) забезпечує розуміння чужих і створення власних висловлювань у повній відповідності до мети й обставин спілкування, вміння й навички успішної комунікації. Розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту. Орієнтуватися в умовах спілкування й підтримувати його, будувати усне й письмове висловлювання на певну тему в доцільному стилі й жанрі, вибираючи й поєднуючи різні типи мовлення тощо. Знати види мовленнєвої діяльності: аудіювання, читання, говоріння, письмо; форми мовлення (усну та писемну); види мовленнєвих форм (монолог і діалог); складові ситуації спілкування; основні вимоги до мовлення; типи мовлення, стилі та жанри мовлення; текст, його основні ознаки і т.ін. 
2. Мовна (лінгвістична) – це знання основ науки про мову, знання про мову як систему, володіння способами й навичками дій з вивченим та виучуваним мовним матеріалом. Розрізняти звуки мови й мовлення (голосні та приголосні; приголосні дзвінкі та глухі; тверді, пом’якшені та м’які), правильно вимовляти й писати слова. Визначати значущі частини слова. Розрізняти види речень за метою висловлювання, емоційним забарвленням, будовою. Інтонувати речення відповідно до розділових знаків. Правильно писати слова, розставляти розділові знаки в реченнях і текстах.
 3. Лексична. Уміння та здатність використовувати мовний словниковий запас (омоніми, синоніми, антоніми, фразеологічні звороти, діалектні слова, неологізми, архаїзми, історизми). 4. Граматична. Здатність розуміти й виражати граматичне значення, розпізнаючи правильно оформлені згідно з цими принципами фрази та речення. 
5. Фонологічна. Знання та навички перцепції та продукції: звукових одиниць (фонем) мови та способів їх реалізації у певному контексті (алофонів). Фонетичних ознак розрізнення звуків. Фонетичного складу слів(складоподіл, наголос і т.д.). 
6. Орфографічна. Уміння правильно писати букви (великі та малі), звуки (фонетична транскрипція) та пунктуаційні знаки. Уміння правильно писати слова відповідно до орфографічних правил. 
7. Орфоепічна. Уміння правильно озвучувати написане.  Уміння користуватися словником (знання умовних позначень, що використовуються в ньому для репрезентації вимови). 
8. Семантична. Здатність усвідомлювати й контролювати організацію змісту при перекладі текстів, створенні власних висловлювань (зв'язок слова із загальним контекстом, внутрішньо лексичні зв’язки, порядок слів у реченнях (прямий, інверсія). 
9. Функціональна. Використання в спілкуванні усного мовлення та письмових текстів зі спеціальними функціональними цілями. Уміння спілкуватися. 
10. Стилістична. Уміння стилістично забарвлювати мовлення; аналізувати мовний матеріал; створювати власні висловлювання різних типів і жанрів; удосконалювати текст, посилюючи в ньому ту чи іншу стилістичну рису, що сприяє виразності мовлення. 
11. Риторична. Уміння будувати комунікативно доцільне, змістовне, виразне висловлювання. 12. Інтелектуальна. Передбачає здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях. Володіння прийомами самостійного здобуття нових знань, високий рівень розвитку пізнавальних процесів, уміння працювати в умовах пошуку, дослідження. 
13. Креативна (творча, новаторська). Здатність до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо. Бажання й уміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачаючи новизну під час розв’язання навчальних завдань тощо. 

2 коментарі:

12 листопада 2019 року в Хмельницькій обласній бібліотеці для юнацтва відбувся обласний семінар бібліотечних працівників профтехосвіти на т...